Direct naar content

Marktproces congestiemanagement

Marktproces congestiemanagement

Het marktproces voor congestiemanagement bestaat uit processen die worden uitgevoerd in 3 hoofdfases:

  1. Vooraf: voor de levering van congestiemanagement,
  2. Real-time: levering van congestiemanagement en
  3. Achteraf: na de levering van congestiemanagement.

De processen per fase worden hieronder kort toegelicht met daarbij verwijzingen naar de detailbeschrijvingen en marktafspraken voor de congestiemanagementprocessen die in de energiesector zijn ontwikkeld.

Vooraf

  1. Registreren en prekwalificeren
    De registratie en prekwalificatie van Congestie Service Providers en aangeslotenen om deel te kunnen nemen aan de congestiemanagementmarkt.
    1. Kwalificeren prognose dienstverlener
      De aangeslotene kan via een aangewezen dienstverlener de prognose indienen. Deze dienstverlener dient zich te kwalificeren om deze dienst aan te bieden.
    2. Erkennen Congestie Service Provider
      Een Congestie Service Provider dient erkend en gekwalificeerd te zijn voordat deze congestiemanagementdiensten kan aanbieden.
    3. Prekwalificatie congestiemanagementdienst
      Om congestiemanagementdiensten aan te bieden moet een aangeslotene of Congestie Service Provider eerst prekwalificeren om de dienst aan te bieden. Na de prekwalificatie kan gedeeld worden of een Congestie Service Provider actief is op een allocatiepunt.
      1. Inzicht in Congestie Service Provider op allocatiepunt
  2. Plannen
    Het voorspellen en plannen van de netveiligheid en het toepassen van congestiemanagement op basis van de geïdentificeerde netcongestie.
    1. Netveiligheidsanalyse
      Op basis van de netveiligheidsanalyses wordt netcongestie geïdentificeerd en congestiemanagement toegepast. Een belangrijke bron voor de netveiligheidsanalyses zijn de prognoses.
      1. Aanleveren prognoses
    2. Congestieonderzoeken
      Na het congestieonderzoek kan een systeembeheerder inzicht geven in de allocatiepunten binnen een congestiegebied.
      1. Inzicht in allocatiepunten congestiegebied
    3. Aanbieden congestiemanagementdiensten
      Aangeslotene of Congestie Service Provider biedt capaciteit in om het door de systeembeheerder aangegeven knelpunt op te lossen.
    4. Afroepen congestiemanagementdienst
      Systeembeheerder roept de benodigde congestiemanagement biedingen af die noodzakelijk zijn om het knelpunt op te lossen, bepaalt de grenswaarde en geeft de betrokken partijen op de aansluiting inzicht in de gevolgen van de afroep.
      1. Grenswaarde op basis van congestiemanagementdienst
      2. Inzicht in afroep congestiemanagementdienst
    5. Energieoverdracht redispatch
      Bij een redispatch afroep via een handelsplatform (ETPA of EPEX SPOT) vindt direct na de afroep de energieoverdracht met de balanceringsverantwoordelijke partij op het allocatiepunt plaats.

Real-time

  1. Levering
    Leveren van congestiemanagementdienst door de aangeslotene of Congestie Service Provider

Achteraf

  1. Meten
    Het meten van de werkelijke met het net uitgewisselde energie op het overdrachtspunt van een aansluiting en het delen van deze gegevens met de systeembeheerder om de grenswaarde te kunnen valideren.
    1. Verzamelen meetgegevens
      1. Distributie onbalansverrekeningsperiode volumes per overdrachtspunt.
  2. Valideren transport
    Het valideren van overschrijding van de grenswaarde door de systeembeheerder.
    1. Validatie grenswaarde
      Het valideren van afgegeven grenswaarde tegen de meetgegevens per overdrachtspunt.
    2. Energieoverdracht redispatch
      Bij een redispatch afroep via TenneT vindt na de onbalansbepaling de energieoverdracht met de balanceringsverantwoordelijke partij op het allocatiepunt plaats.
  3. Factureren aan actieve afnemer
    Het afhandelen van alle financiële stromen als gevolg van de afroep van de congestiemanagementdienst door de systeembeheerder en andere betrokken marktrollen op een aansluiting.
    1. Verrekening levering congestiemanagementdienst
      Verrekening van de geleverde congestiemanagementdienst met de Congestie Service Provider.
    2. Facturatie overschrijding van grenswaarde
      Facturatie van de overschrijding van de grenswaarde met de aangeslotene op basis van het overschreden volume en de grenswaarde overschrijdingsprijs.
    3. Inzicht ten behoeve van facturatie
      Maandelijks overzicht van alle afroepen op een allocatiepunt zodat betrokken partijen op een allocatiepunt eventuele gevolgen van de congestiemanagement afroep kunnen verrekenen.